اشترك
Buy Neuth France products

لأطلالة متميزة

0

مع بداية فصل الشتاء وتغيير الفصول بتتعرض البشرة لمشاكل الجفاف ولأن البشرة هى مرآة الجمال ولأن حلم كل بنت هو الحفاظ على  جمال و صفاء و رطوبة البشرة وعلشان تتمتعى بأطلالة متألقة وبشرة جميلة تشبه بشرة الأطفال , تعرفى معانا على أسرارك للحفاظ على بشرة رائعة .

  • لأطلالة متميزة :
    البشرة سر من أسرار الجمال بالنسبة للمرآة علشان كده بتستحق منها كل الرعاية و الأهتمام وبيحصل جفاف البشرة خلال الأنتقال الى الطقس البارد أو نتيجة تغيير الفصول بصورة عامة وممكن يكون ليه أسباب تانية زى زيادة العمر أو أسباب مرضية وجفاف البشرة معناه عدم قدرة البشرة على الحفاظ على الرطوبة الكافية و وقتها بتحتاج بشرتك منك لعناية و أهتمام أكتر من العادى .
  • أهم النصائح للأهتمام بجمال البشرة :
  1. أبعدى تماما عن التدخين لأنه بيتسبب فى تكسير الكولاجين الذى يحافظ على جمال البشرة و بيتسبب فى ظهور الهالات السوداء حول العين.
  1. تجنبى أشعة الشمس قدر الأمكان لأنها بتؤدى الى الأضرار بخلايا البشرة و يفضل أستخدام واقى الشمس اللى بيناسب نوع بشرتك.
  1. الأ هتمام بنظافة البشرة بأستمرار و ازالة آثار المكياج وتنظيفها جيدا مع مراعاة أستخدام أنواع المكياج الجيدة التى لا تؤذى البشرة .
  1. أستخدام الكريمات المرطبة المناسبة لنوع و طبيعة بشرتك لأنها بتحافظ على درجة رطوبة البشرة و يفضل المستخلصة من الزيوت و العناصر الطبيعية زى زيت الألوفيرا و زيت الجوز الهند و العسل و زيت الزيتون .
  1. الأهتمام بالغذاء الصحى و الأكثار من تناول الأطعمة المفيدة لجمال البشرة و الجلد زى الكرفس و الخيار والسالمون و البرتقال و الجريب فروت والبيض و المكسرات والأفوكادو .
  1. الحرص على تناول كميات كبيرة من الماء لأنه يمنح البشرة النضارة و الحيوية وبيحافظ على شباب البشرة.
  1. البعد عن التوتر والقلق و الحفاظ  على الحالة المزاجية الجيدة .
  1. الحصول على النوم الكافى اللى بيحتاجه جسمك و الحصول على الراحة اللازمة لصحة جسمك ونضارة بشرتك.
  1. أحرصى على ممارسة التمارين الرياضية بأستمرار و ماتنسيش التمارين الخاصة بالوجه و بتحافظ على نضارته و تحارب التجاعيد .
  1. أهتمى بأستمرار ببشرة يديك و بترطيبها لأنها من أرق المناطق بالجسم ومن ممكن تدهينها قبل النوم بالكريم المناسب أو زيت اللوز الحلو .
  • ماسك لترطيب البشرة :
    1-يتم أضافة العسل لزيت الزيتون و زيت اللوز و خل التفاح مع أضافة ملعقة من الزبادى .
    2-تنظيف الوجه جيدا ثم وضع القناع على الوجه لمدة ربع ساعة .
    3-ازالة القناع بأستخدام المياه .

 

Share.

Comments are closed.