اشترك
Buy Neuth France products

بعض أسباب التبول المتكرر خلال اليوم

0

التبول المتكرر هو حالة غير مريحة ممكن تأثر على الرجال والنساء ، والتبول المتكرر ممكن يكون مشكلة رئيسية، أو عرض لمشكلة تانية ،بيسبب الإحراج والإزعاج خلال النهار، ومشاكل في النوم بالليل .

والتبول المتكرر ليه اسباب كتير منها :

التهاب المسالك البولية : وبتكون ملتهبة بسبب البكتيريا اللي بتصيب الكلى او مجرى البول او المثانة وبتسبب الرغبة في إفراغ المثانة في فترات كتير متكررة خلال اليوم  .

مرض السكري: من الأعراض المبكرة لكلا النوعين 1 و 2 من مرض السكري ممكن يكون التبول المتكرر،لان الجسم بيحاول يتخلص من الجلوكوز الموجود في الدم من خلال البول. مرض السكري  أحيانا بيأثر على الأعصاب التي تتحكم في المثانة فبيسبب في التبول المتكرر وصعوبة السيطرة على المثانة .

الاورام الليفية في الرحم : في حالة وجود أورام ليفية كبيرة خارج الرحم، بتسبب الضغط الزائد على الأجهزة المحيطة مثل المثانة، ويسبب التبول المتكرر أو الشعور بامتلاء المثانة حتى بعد إفراغها تماما من البول .

الأدوية المدرة للبول : زي الأدوية اللي بتعالج ارتفاع ضغط الدم أو تراكم السوائل لأ نها بتشتغل في الكلى وبتساعد على تدفق السوائل الزائدة من الجسم، فتسبب التبول المتكرر .

مشاكل البروستاتا : تضخم البروستاتا ممكن يضغط على مجرى البول ويؤدي إلى تدفق البول، ويُصاب غالباً بالمشكلة دي الأشخاص المتقدمون في العمر .

الحمل: التغيرات الهرمونية والرحم المتنامي بيضغط على المثانة ويسبب التبول المتكرر، حتى في الأسابيع الأولى من الحمل.

الشرب أكثر من اللازم:  ممكن يؤدي شرب كتير من السوائل أكتر من احتياجات الجسم إلى التبول المتكرر .

الكافيين : الإكثار من تناول المشروبات المحتوية على مادة الكافيين، مثل القهوة، والشاي، والمشروبات الغازيّة .

سلس البول :هو فقدان غير مقصود للبول، يحدث عند الحركة البدنية أو النشاط – مثل السعال والعطس والجري أو رفع الاشياء الثقيلة .

Share.

Comments are closed.