اشترك
Buy Neuth France products

!!بشرتك بتعبر عن نفسيتك

0

الجمال بيبدأ من الداخل. وجلدك هو أكبر عضو في جسمك. بالتالي مظهر جلدك الخارجي بيعبر عن نفسيتك المتأثرة بالظروف اللي بتمر بيها.

روتين العناية بالبشرة من مستحضرات التجميل والماسكات وغيرها غير كافي لتوفير الهدوء لمعارك الهرمون غير المتوازنة اللي بتحدث تحت سطح الجلد .

الإجهاد والضغوط النفسية بتأثرعلى مظهر بشرتك ،خاصة لو ظهر طفح جلدي بدون سبب و استمر لفترة طويلة بعد اختبار كل الأسباب.

أعراض تأثير الضغوط النفسية على البشرة

التهاب شديد للبشرة

الصدفية و الأكزيما وغيرها  … غالباً بيكونوا نتيجة التهاب الجلد،ومن أسباب تهيج الجلد الحساسية أو منتج سيء ،و الدراسات بتظهر كمان أنه لما يكون عقلك مشغول نتيجة ضغوطات ، ممكن يأثر على قدرات البشرة الواقية لأن الإجهاد والضغوط بتصعب بقاء بشرتك في حالة التوازن .

علاج التهاب البشرة لو كان السبب هو الضغوط النفسية يكون من الصعب معرفة السبب الدقيق ورائه، لكن لا تزال هناك طرق لعلاجه  بالطعام أو التمرين أوالعلاج بالأدوية .

زيادة انتاج البشرة للدهون وحب الشباب

نتيجة توتر وضغط فترة الأمتحانات مثلا أو حدوث موقف محزن تعرضت فيه لضغط نفسي ، بتظهر بثرة أو أثنين فجأه في وشك .

وبالتالي التوتر والضغط النفسي مرتبط ارتباط وثيق بحب الشباب ، خاصة بالنسبة للنساء – لأن ممكن أن يخلط التوتر بين إشارات أعصابنا في الجلد ، ويسبب هرمونات غير متوازنة ومواد كيميائية تزيد من إنتاج الدهون في بشرتك.

في حين أنه يكاد يكون من المستحيل إزالة الضغط من المعادلة تمامًا ، لكن هناك طرق لتخفيف التوتر زي التمارين الرياضية ، لزيادة قدرات الجسم على التكيف.

ولحسن الحظ ، معظم حب الشباب يتفاعل مع العلاجات الموضعية.

بشرة حساسة وسمكها رقيق

في حالات ارتفاع مستويات الكورتيزول بشكل غير طبيعي ، قد يصبح الجلد أرق.لأن الكورتيزول يسبب تفكك البروتينات الجلدية ، واللي ممكن تتسبب في ظهور طبقة رقيقة من الجلد ، بالإضافة إلى الكدمات والتمزق بسهولة.

يرتبط هذا العرض بشكل ملحوظ مع متلازمة كوشينغ، المعروفة باسم hypercortisolism ، وده مرض هرموني يشمل أعراض إضافية زي ضعف العضلات ، وضعف جهاز المناعة ، والعلاج بيكون دواء لإدارة مستويات الكورتيزول.

تأخر التئام الجروح البسيطة

في مواجهة الإجهاد والضغوط الشديدة ، ممكن تصبح بشرتك ضعيفة بسرعة ، مما يزيد من خطر الإصابة بالعدوى ومسببات الأمراض البيئية. وكمان بيبطئ من قدرة بشرتك الطبيعية على شفاء الجروح والندوب وحب الشباب.

تناول الأطعمة الغنية بمضادات الأكسدة،وشرب المياه  بيساعد على الحفاظ على البشرة رطبة داخليا ، والتركيز على استخدام منتجات تحتوي على الزنك وزيت بذرة الكتان ،يخلي بشرتك رطبة وقادرة على شفاء الجروح.

Share.

Comments are closed.