اشترك
Buy Neuth France products

التحاليل الطبيه اللازمة بعد سن ال 20

0

الكشف الطبي الدوري خلال المرحلة من 20 سنة ل 30 سنة :
كتير من الناس مش بتفكر في انها تروح للطبيب او بتهمل الحكاية دي وبتتأخر فيها مع انها حاجة مهمة جدا وبتكون واقية من مشاكل كتيرة ومعروف ان اكتشاف المرض من بدري افضل بكتير من اننا نسيبه يتفاقم وبعدين نفكر في زيارة الطبيب وتلقي العلاج ومسألة الكشف الدوري مهمة جدا لصحتنا ولحماية حياتنا . ومن خلال المقال ده هنساعدك في مسألة الكشف الدوري والاهتمام بصحتك.

لما بتدخل في المرحلة العمرية من 20 ل 30 سنة طبيبك ممكن يعمللك شوية اختبارات او تحاليل لمعرفة الامراض اللي من الممكن انك تصاب بيها وتحرمك من صحتك . ومن المقال ده هنعرفكم علي اهم الاختبارات اللي لازم تقومو بيها عشان تطمئنوا علي صحتكم ومن الممكن ان  الطبيب يطلب منكم بعض التحاليل علي حسب حالتكم الصحية.

تحليل قياس الوزن: كتير من الناس مش بيحبو يعملوه لكنه مهم جدا لأن الوزن الزايد او السمنة المفرطة بتؤدي لمشاكل صحية كتيروأمراض خطيرة.

-تحليل ضغط الدم: التحليل ده سهل ورخيص وسريع . شرايينك  وعينيك وكليتيك ومخك هيرتاحو وهيشكروك.

تحليل الكوليسترول:يجب ان دمك يكون مهيأ للتحليل ده لكنه مكلف شوية.اي شخص عمره 20 سنة فما فوق لازم يعمل التحليل ده علي الاقل مرة كل 6 سنوات.

(للسيدات فقط )تحليل الثدي وحلماته و الحوض:انتي عارفة ان التحاليل دي ضورية جدا بالنسبة ليكي .تحليل الثدي و10 دقائق من عدم الراحة بعد تحليل الحوض بتريحك كتير وبتنقذك من امراض كتيرة اخطرها السرطان.تحليل حلمة الثدي لازم يبدأ من سن 21 سنة.التحليل المستمر ضروري للمرأة كل 3 سنين  في المرحلة من سن 21 لسن 65 سنة .للنساء من عمر 30 حتي 65 لازم تحليل اختبار الحوض مع اختبار الورم الحليمي السلبي . لابد من اداء الفحص كل 5 سنوات.

تحليل العينين: قبل ما تتم سن ال 40 سنة لازم تزور عيادة دكتور العينين عشان تطمئن علي صحة عينيك خصوصا لو كنت بتعاني من مشاكل في عينيك.

اعمل تطعيماتك : لازم تزور الدكتور بتاعك عشان تطمئن انك بتعمل كل التطعيمات اللازمة وتسأله لو في تطعيم محتاج تعمله.

كل سنة بعد عيد ميلادك كافئ نفسك بزيارة لدكتور الاسنان عشان تطمئن علي صحة اسنانك ولو في مشكلة تظبطها. يمكن تقضي ساعة او اتنين عند الدكتور بس ده هيريحك ويخليك تكسب سنين طويلة من عمرك تعيشها بصحة وسعادة

Share.

Comments are closed.